Velkomstklip

Teksten til Palmesøndag.

Læs fortællingen om Jesu indtog i Jerusalem et par gange – gerne højt!
Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem: »Gå ind i landsbyen heroverfor, og I vil straks finde et æsel, som står bundet med sit føl. Løs dem, og kom med dem. Og hvis nogen spørger jer om noget, skal I svare: Herren har brug for dem, men vil straks sende dem tilbage.« Det skete, for at det skulle opfyldes, som er talt ved profeten, der siger: »Sig til Zions datter: Se, din konge kommer til dig, sagtmodig, ridende på et æsel og på et trækdyrs føl.« Disciplene gik hen og gjorde, som Jesus havde pålagt dem. De kom med æslet og føllet og lagde deres kapper på dem, og han satte sig derpå. Den store folkeskare bredte deres kapper ud på vejen, andre skar grene af træerne og strøede dem på vejen. Og skarerne, som gik foran ham, og de, der fulgte efter, råbte: »Hosianna, Davids søn! Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det højeste!«

Dagens salme

Lyt til ”Hil dig frelser og forsoner” nr. 192 i salmebogen

Læs også alle salmens vers. Klik her:  https://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/192

Palmesøndagsbilleder

Se på de to billeder her oven for. Brug lidt tid på det. Tænk over:
- Hvad forestiller billederne?
- Hvad er forskellen på de to parader? Hvilken stemning udstråler de to billeder?
- Vil Jesus være konge over Israel?
- Hvorfor tror du, at folk råber ”Hosianna” (hurra!) for ham?
- Billedet af Jesus er et gammelt billede – hvorfor tror du, at maleren har malet ham med en cirkel om hovedet?

 

Jødernes påske.

Læs:
Jesus rider ind i Jerusalem for at fejre påske der. Med andre ord: påsken er altså ikke en kristen opfindelse. Jøderne fejrede – og fejrer stadig – påske. Men de fejrer noget andet end vi, nemlig udtoget af Ægypten. Hvis I har set ”Prinsen af Egypten” om Moses, så ved I, at Moses blev udset af Gud til at føre jøderne, der var slaver i Egypten under Farao, ud af slaveriet og til ”det forjættede land”.
Først ville Farao ikke give jøderne lov til at rejse. Men så sendte Gud 10 plager, den ene værre end den anden. I kan evt. google ”de ti plager”, hvis I vil vide, hvad plagerne var. Den sidste var den værste. Den var, at Gud ville sende en dødsengel, der skulle slå alle egypternes førstefødte ihjel. Men jøderne fik besked om at slagte et lam og smøre blod på dørstolpen, så ville dødsenglen gå forbi deres dør. Det er en af grundene til, at lammet er blevet påskemad, både for jøder og kristne.
Lammet blev også symbol på Jesus, der døde – blev slagtet – på korset for at skåne os.
Jødernes sprog er hebraisk, og de har et andet alfabet end vores. De skriver fra højre mod venstre. Ordet ”påske” kommer af det hebraiske

Det betyder: ”gå forbi” – det kan også betyde ”at skåne”

 

Se på billedet!
Hvad tror du det forestiller?
Læs:
Hvert år fejrer jøderne påske, hvor historien om befrielsen fra slaveriet i Egypten bliver genfortalt derhjemme ved bordet, når man spiser lam og usyrede brød og krydderurter og drikker vin til. Det foregår på den måde, at den yngste dreng ved bordet spørger den ældste mand:
- Bedstefar, hvorfor fejrer vi dette måltid?
- Det gør vi for at mindes, at vore forfædre blev befriet for slaveriet i Egypten.
- Hvordan gik det til?
Og så genfortæller den ældste historien. Undervejs bliver der spillet og sunget og festet.

Dagens opgave

Hver dag får du en lille opgave. Du skal først aflevere opgaven efter på fredag, når du har løst hele opgaven. Hver dag skal du finde et bogstav, som du på fredag skal sætte sammen til et ord og sende (du får besked på hvordan). Alle skal sende, og vi trækker lod om 10 påskeæg blandt dem, der har svaret rigtigt

Dagens opgave er:

Ordet Påske kommer af det hebraiske ord ”Pesach”. På dansk betyder det noget, der oven for er oversat på to måder. Hvad er det eneste bogstav, der er fælles i begge de to betydninger, der står?

 

Velsignelsen

Herren velsigne dig og bevare dig!
Herren lade sit ansigt lyse på dig og være dig nådig!
Herre løfte sit åsyn på dig og give dig fred!

 

Fik du ikke lavet det hele? Du kan lave resten i morgen sammen med de opgaver, der hører tirsdag til!